

Bremsedeler er tilgjengelig for 172 bilmerker































































































































Bremser fra produsenter:
Bremseanlegg: driftsprinsipper, funksjonsfeil, reparasjon og utskifting
Bremseanleggets funksjon er å stoppe eller senke farten til en bil i bevegelse. Det brukes også for å holde bilen stasjonær, selv i bratte bakker.
Hovedtyper
Etter tiltenkt formål:
- Hovedbremsesystem (vanlig bruk). Det brukes til å bremse hastigheten til kjøretøyet eller stoppe det helt. I hydrauliske bremsesystemer, som monteres i alle personbiler, overfører bremsevæsken kraft fra pedalen til bremseklosser eller -sko. I pneumatiske bremsesystemer, som er vanlig i lastebiler, utføres denne funksjonen med komprimert luft.
- Sekundært system (reserve). Vanligvis er dette en del av hovedbremsesystemet, men det kan også være et separat system. Det brukes når hovedbremsesystemet feiler.
- Parkeringsbrems (nødbrems). Den brukes for å holde bilen stasjonær over lengre tid. Den hindrer at bilen spontant begynner å rulle mens den står parkert i hellinger, og mot å rulle bakover ved bakkestart. Vanligvis aktiveres den mekanisk, slik at bremseklossene beveges med en metallkabel. Det finnes imidlertid også elektromekanisk aktiverte systemer, der en elektrisk motor montert direkte på bremsecaliperet presser bremseklossene mot skiven.
Etter type bremsemekanisme:
- Med skiver. Dette systemet er det mest effektive. Det gir kort bremsestrekning og er motstandsdyktig mot overoppheting. Dette systemet blir imidlertid raskt tilsmusset.
- Med tromler. Det er mindre effektivt enn skivesystemet, men er godt beskyttet mot smuss og kan derfor monteres på bakakselen på noen SUV-er. Bremsesko slites saktere ut.
Hovedkomponenter og driftsspesifikasjoner for bremsesystemet
Hovedelementene i et hydraulisk bremsesystem er en pedalboks, bremsekraftforsterker, hoved- og hjulsylindere eller bremsecalipere, skiver eller tromler så vel som bremseklosser eller -sko, slanger og rør. Når pedalen presses inn, beveges stempelet i hovedsylinderen, og bremsevæsken komprimeres for å drive stemplene til bremsecaliperne eller hjulsylinderne. Stemplene, som er i kontakt med bremseklossene eller -skoene, presser dem mot skivene eller tromlene.
For parkeringsbremser brukes som regel spaker og vaiere til å overføre kraft til klossene (skoene).
De vanligste funksjonsfeilene
- Lekkasje i systemet forårsaket av harde pakninger i sylinderne (caliperne) eller stemplene, eller sprukne foringer og slanger som følge av kollisjon.
- Bremsecalipernes styrepinner setter seg fast som følge av for lite smøring, ødelagte sko eller feil smøremiddel.
- Bremseskiver kan få kast på grunn av overoppheting.
- For tidlig eller ujevn slitasje av bremseklossene (skoene) forårsaket av aggressiv kjørestil, lav kvalitet på reservedeler eller feil under montering.
Sikre måter å forlenge levetiden til anlegget på
For å sikre lang levetid for bremsesystemet, bør du smøre caliperens styrepinner og bytte olje i tide, og unngå aggressiv kjøring. Etter at de nye skivene og klossene er montert, må de justeres riktig.
Godt å vite om reparasjon av bremsesystemer
Bremsesystemreparasjoner omfatter vanligvis montering av nye deler i stedet for de defekte. For eksempel vil du måtte bytte slanger som lekker, rør, foringer og koblinger, stempler, harde pakninger, slitte klosser, ødelagte eller slitte skiver. Det er mulig å utbedre hovedsylinderen ved hjelp av et reparasjonssett som inneholder o-ringer, pakninger og skiver, stempler og fjærer. Det finnes også reparasjonssett for bremsecalipere.
Motordoctor.co.no: Bildeler med god kvalitet
I nettbutikken vår kan du kjøpe komponenter til bremsesystemet i bilen din uten noe styr. Vi gir garanti på alle komponenter, og mange av dem er også tilgjengelige med kampanjepriser.
Kraftig reduserte priser på reservedeler for mange merker
Bestill for mer enn 2500 kr og få gratis frakt
Bestillingen din sendes så snart som mulig når vi har mottatt betalingen.