

Styring er tilgjengelig for 176 bilmerker



































































































































Styring fra produsenter:
Styremekanisme: driftsprinsipper, funksjonsfeil, reparasjon og bytte
En styremekanisme består av en rekke komponenter som synkroniserer posisjonen til rattet med styrevinkelen til hjulene, og derfor gir føreren mulighet til å kjøre og manøvrere bilen for eksempel gjennom svinger.
Hovedtyper
Etter type styremekanisme:
- Tannstang og tannhjul styremekanisme.De fleste personbiler er utstyrt med det. Hovedkomponentene er tannstang og tannhjul, som alltid er i kontakt.
- Snekkegir.Dette brukes på SUV og nyttekjøretøy. Det består av et snekkegir med variabel diameter koblet til styrestamme og en valse.
- Resirkulerende kulestyringsmekanisme. Dette ses ofte i personbiler av høyere klasse og nyttekjøretøy. Hovedkomponentene er et snekkegir med kulemutter-stang og sector-gir.
Etter type servostyring:
- Hydraulisk servostyring. Når pumpet væske åpner ventilen, gis ytterligere kraft til rattet.
- Elektro-hydraulisk servostyring. Består av de samme elementene som hydraulisk, men pumpen drives av en elektrisk motor fremfor reimdriv. Dette tillater mer presis justering av momentforsterkning i henhold til type driv.
- Elektrisk servostyring. Designegenskapene er torsjonsstang som vris når rattet roteres, en momentsensor og en elektrisk motor som produserer kompenserende kraft.
Hovedkomponenter og driftsspesifikasjoner til styremekanismen
Den vanligste styremekanismen på moderne biler er tannstang og tannhjul. Den består av styrestag med et styrehjul på toppen og tannhjul på bunnen. Tennene på rack og tannhjulsstyringen har samme form. Endene på bindestengene er koblet til stangen. Kuleboltene i enden på bindestengene er koblet til styringsknokene, og disse med hjulnavet. Når styrehjulet roterer, beveger tannhjulet tannstangen. Kraften overføres til de to styreknokene og hjulnav.
De vanligste funksjonsfeilene
- Skadde kulebolter på enden av bindestengene. Dette kan komme av bruk av lavkvalitets deler, dårlig veioverflate og feil i dempernes komponenter.
- Utslitt tannstang og tannhjul. Dette kan komme av ukorrekt justering på mekanismen, slitt støvmansjett eller at fukt og smuss trenger inn i utstyret.
- Lekkasje i stang. Komponentsvikt kan komme av slitasje, harde eller deformerte O-ringer eller pakninger på rotasjonsventil og hydraulisk sylinder.
Sikre måter å forlenge levetiden til mekanismen
Regelmessig bytte av servo-olje og kontroll av nivå. Ikke parker kjøretøyet med hjulene i sving-posisjon. Ikke vri rattet ytterst til høyre eller ytterst til venstre i mer enn 5 sekunder når motoren er på. Sjekk tannstang-sko og stram til i tide. Unngå aggressiv kjøring.
Det du bør vite om reparasjon av styremekanismer
Reparasjon av styremekanismer omfatter bytte av bindestenger og endene på disse, samt bruk av reparasjonssett til hydraulisk sylinder. I noen tilfeller kan stangen bli slitt og rotasjonsskallet vil trenge reparasjonshylse.
Motordoctor.co.no: kun høykvalitets bildeler til din bil
Ser du etter et sted for å kjøpe komponenter til styremekanismer til en god pris? Vår nettbutikk vil hjelpe deg med det. Vi tilbyr rimelige priser på alle produkter, kvalitetsgaranti på alle artikler og rask betjening og levering.
Kraftig reduserte priser på reservedeler for mange merker
Bestill for mer enn 2500 kr og få gratis frakt
Bestillingen din sendes så snart som mulig når vi har mottatt betalingen.