

Fjæring / Demping er tilgjengelig for 172 bilmerker































































































































Fjæring / Demping fra produsenter:
Støtdempere: driftsprinsipper, funksjonsfeil, reparasjon og utskifting
Systemet med støtdempere omfatter komponenter og deler som absorberer vibrasjoner ved kjøring på ujevnt underlag, demper støt og hindrer at karosseriet krenger ved akselerering eller oppbremsing. De sørger for at bilen har riktig bakkeklaring og at den er komfortabel å kjøre. Demperne gjør det sikrere å kjøre og gir bilen gode styreegenskaper.
Hovedtyper
Etter type støtdempere:
- Støtdempere med ett rør. Denne varianten består av en arbeidssylinder, som samtidig er komponentens hus.
- Støtdempere med doble rør. Sylinderen sitter i et hus, og det er mellomrom mellom veggene.
Etter type opphengelementer:
- Med bladfjærer. De har flere stålplater i forskjellige lengder festet med klemmer.
- Med spiralfjærer. De er laget av metalltråd og har konstant eller variabelt tverrsnitt.
- Med torsjonsstaver. De er formet som stenger, og absorberer vibrasjoner ved at de vris.
- Pneumatisk (luft). Med disse kan bakkeklaringen justeres. Det kan brukes luftbelger i kombinasjon med fjær eller støtdempere, eller som uavhengige elementer.
- Hydroneumatisk. I disse støtdempersystemene er fjæringselementene hydroneumatiske kuler fylt med gass og væske.
Etter justerbarheten av dempeegenskapene:
- Ikke justerbare. Egenskapene til fjærene og støtdemperne er innstilt fra fabrikk.
- Justerbare. Stivheten til støtdemperne kan justeres, i likhet med fjærbelastning og bakkeklaring.
- Adaptive. Intensiteten til dempingen endres i samsvar med veiunderlaget. Dette er mulig på grunn av at fjærene er laget med variabel stivhet og støtdemperne har magnetventil eller spesialvæske.
Hovedkomponenter og driftsegenskapene til systemet med støtdempere
Hovedelementene i systemet er støtdempere og fjærer. De er koblet til karosseriet og opphenget med bøssinger, og noen ganger via festepunkter eller fjærfester. Stangen til støtdemperen en stopper og en sko. Førstnevnte er laget for å begrense bevegelsen til stangen når det støtdemperen er helt komprimert. Sistnevnte beskytter enheten mot negative påvirkninger fra omgivelsene. Fjærer kan være en del av opphenget eller installeres separat.
De vanligste funksjonsfeilene
- Fjærene henger, det kan komme av at intervallene for bytte ikke følges, konstant overbelastning av kjøretøyet og bruk av komponenter som ikke passer.
- Spiralene til delene kan bli skadet, for eksempel i en kollisjon eller hvis de utsettes for smuss og fukt.
- Støtdemperne blir slakke fordi de er slitt eller har ødelagte pakninger.
- Rustne fester (seter) til fjærene i støtdempersystemet kommer av regelmessig kjøring på leirete veier, raske temperaturendringer eller at de utsettelse for veisalt.
Sikre måter å forlenge levetiden til anlegget på
Unngå aggressiv kjøring, senk farten før hindringer og i svinger. Dette vil redusere belastningen på komponentene i støtdempersystemet. Sjekk skoene regelmessig og bytt dem hvis de er ødelagte. Fjern smuss fra komponentene, det vil forebygge korrosjon.
Godt å vite om reparasjon av støtdempersystemet
Komponentene i støtdempersystemet kan ikke repareres. Om de blir ødelagte, må de byttes. Det er veldig viktig å montere nye deler i tide. Ellers vil komponentene i opphenget bli fortere slitt.
Motordoctor.co.no: Finn bildeler med god kvalitet til din bil
I vår nettbutikik har vi regelmessige tilbudskampanjer, så du kan kjøpe komponentertil støtdempere til veldig gode priser. Meld deg på vårt nyhetsbrev, så du ikke går glipp av de beste tilbudene.
Kraftig reduserte priser på reservedeler for mange merker
Bestill for mer enn 2600 kr og få gratis frakt
Bestillingen din sendes så snart som mulig når vi har mottatt betalingen.